Friday 7 January 2011

Taal in de keukenmixer

Als je je feedburner bij wilt houden, en ook nog een beetje actief rondsurft, dan begint de hoeveelheid te verstouwen tekst aardig in de buurt van de zaterdagkrant te komen. En die had je nu net opgezegd om je leven terug te hacken.
Daarom wordt het voor mij steeds belangrijker om snel te kunnen zien wat ergens geboden word. By kranten doe je dat aan de hand van de koppen en eerste vetgedrukte alinea, bij artikelen met de samenvatting, maar hoe kan het sneller? Misschien is de Wordle iets. Het plaatje hieronder laat zien welke bookmarks ik op Delicious heb gezet. Deze produceer je door je gebruikersnaam voor Delicious in te voeren op Wordle


Je kunt echter ook hele teksten invoeren. Zo toonde Twitter me daarnet een lijst van mensen die op mij zouden lijken. Ik kon er geen soep van maken. Dus:
- pagina kopiëren
- follow en unfollow zorgvuldig verwijderen
- resterende tekst in Wordle kopiëren
- paar keer op "Randomize" klikken
- eigen kleurtjes kiezen
Klaar.

Om de smaak te pakken te krijgen kun je allerlei teksten invoeren. Het merkwaardige is dat enkel de grootte en plaats van de woorden genoeg structuur aanbrengen in de woordenbrij om de essentie van de oorspronkelijke tekst intuïtief te begrijpen.

No comments:

Post a Comment