Wednesday 24 March 2010

Nieten geeft geen verbinding
Samenspreken wel

Google zegt te staan voor het vrijelijk beschikbaar maken en doorgeven van informatie. In China wilden ze dat niet, en daarom beloofde Google sommige informatie niet door te geven. Totdat hun servers in China gehackt werden, en de mail van dissidenten niet veilig bleek. Daarop besloot Google niet langer informatie niet door te geven, en zoekverkeer van mainland China werd via Honkong omgeleid. Chinezen weer boos, en verkeer van Google.com.hk wordt niet langer doorgegeven. Hier wat Google er zelf over te melden heeft: Googleblog.blogspot.com

In Australië heeft een poging tot censuur geleid tot onderstaand filmpje: een anoniem dreigement om overheidsservers plat te leggen.
Ik vraag me af of Web2.0 dwingt tot een nieuwe keuze: samen spreken of elkaar tegenwerken. Waarbij dat laatste kansloos lijkt als je het over een wolkstructuur hebt. Afgelopen zomer liep ik in Turkije tegen internetcensuur aan. Omdat er haar onwelgevallige filmpjes op stonden, had de overheid YouTube geblokkeerd. De eerste 9-jarige die ik in het internetcafé vroeg wat er gaande was, liet meteen welwillend zien hoe ik mijn serverinstellingen kon aanpassen om er wel bij te kunnen.

No comments:

Post a Comment