Thursday, 27 May 2010

IJskoude poëzie

Web2.0 staat vooral voor
zelfstandig en meteen kunnen publiceren
onafhankelijk zijn van eigenaren van media
aanbieden in plaats van nemen
samenwerken in openheid.

"Maar dat deden we vroeger toch ook al op onze koelkast?" moet de onwerper van deze fantastische webplek gedacht hebben. Ik zat ermee te spelen, en ontdekte hoe de mogelijke aanwezigheid van anderen en het vermoeden in andermans teksten te roeren, me maande tot oplettendheid en traagheid.
Veel plezier: http://isnoop.net/
(Zo, en nu eerst m'n koelkastdeur opruimen.)

Thursday, 6 May 2010

Facebook: met de billen bloot

Gebruikers van sociale media raken meer en meer gewend aan linken en delen. Als een platform de mogelijkheid biedt om gericht te kiezen met wie je informatie wel of niet deelt, mag je dan vervolgens verwachten dat een Facebook en Google zich wat aan privacy gelegen laten liggen?

Google
Bij de introductie van Google Buzz had Google gemakshalve alvast een paar van je contacten aan elkaar geknoopt. Niet fijn voor onder andere Harriet J., van wie allerlei privégegevens niet alleen aan haar nieuwe vriend en moeder getoond werden, maar ook aan haar ex-man met losse handjes. (Zie het blog van Erik Heels voor een duidelijke uitleg van wat er bij de introductie van Buzz mis ging.

Facebook
Op 5 mei was het een aantal uur mogelijk om op Facebook mee te kijken in de online chatsessies van vrienden, zonder dat ze dat wilden, en zonder dat ze daar toestemming voor hadden gegeven. Inmiddels is het gat gedicht, maar een videoverslag van de hack staat op TechCrunch Europe.
De toon waarmee Facebook over het incident spreekt, is laconiek: "het lek heeft een beperkte tijd open gestaan."

Die toon is te verklaren, als je terugdenkt aan wat Mark Zuckerberg (grondlegger van FB) zei in januari: "Privacy is dead" Een zegsvrouw van het bedrijf verdedigde hem later met het sarcastische "here are a few other hypocritical elements of his life: he hides his credit card numbers in his wallet, he does not post the passwords to his online accounts, and he closes the door behind him when he goes to the toilet."

Manke vergelijking
1) Mark maakt zelf de keuze om al dan niet zijn eigen creditcard in zijn zak te houden, zijn eigen wachtwoorden publiek bekend te maken, en zijn eigen private lichaamsdelen aan het publieke zicht te onttrekken. Facebook is echter bezig om andermans privacygevoelige gegevens in het publieke domein te duwen, al dan niet per ongeluk.
2) De metafoor van de wc-deur pakt interessant uit:
Als FB de mogelijkheid biedt om je vrienden, en dat wat ze al dan niet te zien krijgen, per geval te kiezen, dan wekt dat op zijn minst de schijn dat de houder van een account te maken heeft met een privé en een publiek gebied, en dat hij zeggenschap heeft over waar de grens tussen die twee loopt. Sterker nog, dezelfde zegsvrouw stelde: "A core part of Facebook’s mission has always been to deliver the tools that empower people with control over their information." Een draaislot op de wc, zeg maar.

Mijn inschatting is dan ook dat Mark niet blij zou zijn als de eigenaar van een wc-deur in een openbare gelegenheid besluit dat de deur voortaan onaangekondigd kan openzwaaien, draaislot of niet. Gewoon, omdat hem dat leuk lijkt voor het publiek, of omdat hem dat zakelijk goed uitkomt.
Sterker nog, toen hij er achter kwam dat het algemene publiek bij bijgaande foto kon komen na een wijziging van de privacy instellingen van FB, verdween deze meteen uit zijn account. "Te wereldvreemd", schat Timesonline in.

Wednesday, 21 April 2010

Seth Godin over stammen
reblog van Trainingzone

De nieuwe media leggen de mogelijkheid om te publiceren bij de producent van een tekst of filmpje. Daarmee krijgen professionals weer zelf de zeggenschap over hun wel of niet publiceren van boodschappen. Was het devies vroeger zoveel mogelijk publiceren en zo hoog mogelijk in Google zien te komen, nu is het vooral kijken wat je kunt bieden om anderen te verleiden om je te volgen. Voor wie denkt in tribale patronen (o.a. Wie hoort erbij, en wie niet?) wordt "niet aanbieden" of "uitsluiten" ineens een duidelijker optie.

Sunday, 28 March 2010

Roze olifant
Purple Dinosaur

Het valt me op dat ik vooral op mogelijke gevaren gewezen word (en daar zelf ook weer de neiging toe heb) als het om Web2.0 gaat. En dat terwijl er zoveel creatieve en leuke dingen mogelijk zijn. Neem Chat Roulette: een peer-to-peer programma waarbij het toeval bepaalt met wie je in de wereld verbonden raakt. De eerste berichten die ik erover las, maakten meteen gewag van naakte mannen etc. Het filmpje hieronder laat zien dat er ook grappige dingen mee te doen zijn.
Wie teveel probeert gevaren te ontwijken, loopt ze misschien wel des te harder tegen het lijf.

Wednesday, 24 March 2010

Nieten geeft geen verbinding
Samenspreken wel

Google zegt te staan voor het vrijelijk beschikbaar maken en doorgeven van informatie. In China wilden ze dat niet, en daarom beloofde Google sommige informatie niet door te geven. Totdat hun servers in China gehackt werden, en de mail van dissidenten niet veilig bleek. Daarop besloot Google niet langer informatie niet door te geven, en zoekverkeer van mainland China werd via Honkong omgeleid. Chinezen weer boos, en verkeer van Google.com.hk wordt niet langer doorgegeven. Hier wat Google er zelf over te melden heeft: Googleblog.blogspot.com

In Australië heeft een poging tot censuur geleid tot onderstaand filmpje: een anoniem dreigement om overheidsservers plat te leggen.
Ik vraag me af of Web2.0 dwingt tot een nieuwe keuze: samen spreken of elkaar tegenwerken. Waarbij dat laatste kansloos lijkt als je het over een wolkstructuur hebt. Afgelopen zomer liep ik in Turkije tegen internetcensuur aan. Omdat er haar onwelgevallige filmpjes op stonden, had de overheid YouTube geblokkeerd. De eerste 9-jarige die ik in het internetcafé vroeg wat er gaande was, liet meteen welwillend zien hoe ik mijn serverinstellingen kon aanpassen om er wel bij te kunnen.

Tuesday, 16 March 2010

Keeping up appearances

Toen ik 20 jaar geleden vanuit huis begon te werken, maakte ik als velen gebruik van een doorschakeldienst. Als ZZP-er kon je nu eenmaal niet tegelijk de telefoon opnemen en met de uitvoering van je vak bezig zijn (hoezo mobieltje). De dames van de doorschakeldienst namen keurig de telefoon voor me op, en vaak kreeg ik complimenten van klanten als "Goh, een heus bedrijf." Eén ding zat me alleen dwars: ze wilden per se als mijn secretaresse aangeduid worden, en onder geen beding wilden ze dat ik aan mijn klanten vertelde dat ik met een doorschakeldienst werkte, want dat zou hun zorgvuldig gekoesterde illusie verstoren: callcentre-syndroom avant la lettre.

Door het Nieuwe werken verschuiven weer allerlei organisatiegrenzen. En dat levert weer nieuwe (on)gemakkelijkheden op:

Workshifting Etiquette from Brent LaSala on Vimeo.

Connect!, OutLinked

Connect! van Menno Lanting uit. Aan te raden boek, vooral omdat het vol concrete voorbeelden staat. Na een algemene beschouwing over de invloed van sociale netwerken op organisaties, komen HRM, Marketing en Klantenservice aan bod als specifieke voorbeelden van bedrijfsfuncties die stevig zullen veranderen onder invloed van sociale netwerken.

Lanting gaat niet erg diep in op de sociale gevolgen van technische kenmerken van sociale media. Je kijkt daar vaak makkelijk overheen, tot je struikelt over iets ineens:
Af en toe zet ik op LinkedIn kleine boekbesprekingen als deze. Dat wordt mogelijk gemaakt met behulp van een leeslijstfunctie van Amazon.com. Ik een plaatje bij m'n bespreking, lezer een link, Amazon mogelijk meer omzet. Iedereen blij, tot ik me realiseer dat alleen boeken die Amazon aanbiedt op deze lijst kunnen komen. Een Nederlandse titel als Connect! is helemaal niet via Amazon te bestellen. Wel via bol.com